loading...
جدیدترین مطالب پزشکی و امداد ونجات

.

فوت کردن و خوردن ممنوع!
 
متأسفانه علي رغم توصيه هاي بسيار متخصصان مبني بر لزوم رعايت بهداشت، هم چنان برخي افراد در توجه به نکات مهم کوتاهي مي کنند. اگر خوراکي از دست شما روي زمين يا هر سطح ديگري افتاد، هرگز نبايد آن را برداشته و به سبک بعضي افراد، فوت کرده و ميل کنيد. در همين فاصله کم، ميکروب هاي زيادي بر روي مواد خوراکي مي چسبند. حتي قرار دادن مواد خوراکي در فضاي باز بدون درپوش نيز باعث جذب تعداد زيادي باکتري مي شود. لذا لازم است قبل از خوردن، دست ها را تميز بشوييد و هم چنين خوراکي ها را در ظروف سربسته و در صورت لزوم داخل يخچال نگهداري کنيد.
 
تفاوت چپ دست ها و راست دست ها
 
اين تصور که احتمالا برخي رفتارها و احساسات افراد چپ تست با افراد راست دست متفاوت است در ذهن بسياري از افراد وجود دارد. ولي آيا به واقع افراد چپ دست داراي توانايي هاي بيشتري بوده و نسبت به سايرين باهوش ترند؟!
طبق تحقيقات انجام شده در اين زمينه، هيچ مدرک علمي دال بر باهوش تر بودن افراد چپ دست وجود ندارد و چپ دست ها و راست دست ها هوش يکساني دارند. البته متخصصان اعلام نموده اند افراد چپ دست قادرند ارتباط عميقي بين دو نيمکره مغز خود ايجاد کنند به همين دليل بهتر مي توانند موقعيت ها را بررسي و تحليل کنند. اين افراد مي توانند تصورات خود را با حرکاتشان هماهنگ کنند. به همين دليل آن ها قادرند در حوزه هاي مختلف هنري افراد موفقي باشند.
 
فرق سرماخوردگي و آلرژي
 
برخي افراد سرماخوردگي را با آلرژي اشتباه مي گيرند. در حالي که علايم آن ها کمي متفاوت است. هنگام بروز آلرژي، بيني و چشم فرد دچار خارش مي شود. هم چنين خلط فرد مبتلا به آلرژي شفاف است در صورتي که در افراد مبتلا به سرماخوردگي خلط مايل به زرد، تيره و غليظ مي باشد. در اکثر موارد عطسه، خارش خس خس سينه و بروز علايمي شبيه آن بعد از صرف مواد غذايي خاص، نشان دهنده ابتلا به آلرژي است.
 
انجير؛ شيرين و مقوي
 
انجير منبع خوبي از برخي ويتامين ها مانند «آ»، «ب» و «ث» و مواد مغذي مانند کلسيم، فسفر، منيزيم و پتاسيم مي باشد. مصرف اين ماده غذايي در کودکان بسيار مفيد است و در رفع کم خوني و بي اشتهايي تأثير زيادي دارد.
انجير براي افرادي که قصد چاق شدن دارند مفيد است؛ ضمن اين که به علت داشتن پتاسيم، در رفع اوره و چربي خون موثر است. هم چنين انجير حرارت بدن را کاهش مي دهد؛ تعرق را زياد مي کند و ادرارآور مي باشد.
 
ارتباط کم خوني و ضريب هوشي در کودکان
 
طبق تحقيقات انجام شده، توانايي يادگيري و قدرت حافظه در کودکان مبتلا به کم خوني به مرور تا چند درصد کاهش مي يابد و اين کودکان معمولا تمرکز کافي براي درس خواندن ندارند. به همين دليل مصرف مواد غذايي حاوي مواد مغذي و آهن در کودکان بسيار توصيه شده است.
متخصصان معتقدند بايد برخي مواد مصرفي مانند آرد با آهن و اسيد فوليک غني سازي شود و ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز به آن افزوده گردد. در اين خصوص توصيه شده است والدين کودکان خود را جهت تشخيص کم خوني نزد متخصص ببرند و در صورت ابتلا، توصيه هاي پزشک را جدي بگيرند.
 
ارتباط خواب کم و چاقي
 
طبق تحقيقات اخير، خواب کم در شب، به مرور منجر به افزايش وزن و چاقي مي شود. در اين تحقيق گسترده، که چند سال به طول انجاميد، مشخص گرديد خواب کم با افزايش چربي هاي زيرپوستي و چربي عروقي و افزايش سايز دور شکم ارتباط دارد. البته ورزش و تغذيه صحيح در جلوگيري و يا درمان چاقي تأثير قطعي دارد (در شرايطي که مشکل خاصي وجود نداشته باشد). لذا متخصصان همواره توصيه نموده اند افراد در شب حداقل 6 ساعت بخوابند.
 
شيريني و ديابت
 
مصرف قند و شکر به مقدار زياد باعث بروز مشکلاتي در فرد مي شود که مهم ترين آن اضافه وزن است. از طرفي همان طور که بارها گفته شده است، يکي از عوامل دخيل در بروز ديابت اضافه وزن و چاقي مي باشد. به همين دليل همواره توصيه مي شود که جهت جلوگيري از ابتلا به ديابت، وزن خود را با مصرف متعادل مواد قندي در حد متناسب نگه داريد. تا دچار عوارض ناشي از چاقي که يکي از آن ها ديابت است، نگرديد.
 
التهاب مثانه
 
سوزش ادرار هنگام دفع آن، نياز به دفع مکرر ادرار و احساس پري مثانه بعد از تخليه، از علايم التهاب مثانه است. اين بيماري در اثر باکتري هايي به وجود مي آيد که در ناحيه مقعد به سر مي برند.
اگر اين بيماري بعد از گذشت يک روز از بين نرفت مراجعه به پزشک ضروري است. گاهي مصرف داروهاي حاوي آنتي بيوتيک و آزمايش ادرار لازم است. هم چنين مصرف روزانه مقدار مشخصي آب، تشويق کودک به دفع به موقع ادرار، آموزش کودک و کمک به او در تميز نگه داشتن ناحيه و خشک کردن آن بعد از دستشويي در جلوگيري از بروز آن مؤثر است. به همين دليل تأکيد مي شود نکات بهداشتي بايد به کودک آموزش داده شود. نهايتا توصيه مي شود در صورت احساس علايم فوق در کودکتان، با پزشک مشورت کرده و از تجويز خودسرانه دارو در منزل خودداري نماييد.
 
 
 
 
 
منبع:ماهنامه تغذيه و سلامتي شماره 84
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب سایت درچه حدی مطلوب وجالب است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 471
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 179
  • باردید دیروز : 133
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 2,381
  • بازدید ماه : 4,783
  • بازدید سال : 41,380
  • بازدید کلی : 376,800