loading...
جدیدترین مطالب پزشکی و امداد ونجات

آمادگی در برابر زلزله

    کشور عزیز ما ایران کشوری زلزله خیز است. با توجه به این حقیقت که پیش بینی دقیق زمان وقوع زلزله امکان پذیر نیست، دانش و آمادگی افراد درباره زلزله و چگونگی رویارویی با آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    زلزله با احساس لرزش و تکان به مدت چند ثانیه رخ می دهد در نتیجه فرد احساس عدم تعادل نموده و سرعت عمل خود را از دست می دهد. همچنین بر اثر زمین لرزه احتمال شکسته شدن شیشه ها افتادن اشیاء سنگین و یا ناپایدار سقوط قطعات ساختمانی و یا تخریب وجود دارد. آموزش و یادگیری صحیح و انجام عملیات کاربردی (مانور زلزله) با نحوه مقابله با بلایای طبیعی به ویژه زلزله موجب حفظ سرمایه های انسانی می گردد.

 

  اقلام و وسایل کیف نجات

   آب، مواد خوراکی مقوی و فاسد نشدنی، کیف کمک های اولیه، داروهای ضروری و وسایل درمانی شخصی، وسایل شخصی ضروری، اقلام بهداشتی کودکان، مدارک شناسایی و مدارک پر ارزش، رادیو، چراغ قوه و باتری اضافه، لباس مناسب فصل، کلاه ایمنی، کفش مناسب، پتوی سفری و ...

 

  پناه گیری مناسب

    در هنگام وقوع زلزله، ممکن است افراد در شرایط و حالات مختلفی باشند. در داخل ساختمان، اماکن عمومی، فضای باز، در حال خواب یا رانندگی، باید چگونگی پناه گیری در هر یک از این شرایط را بیاموزیم. هرگز فراموش نکنیم، که در اکثر مواقع فرار ممکن نیست و حتی احتمال خطر و آسیب را افزایش می دهد.

   1- اگر هنگام زلزله در ساختمان بودید: زیر یک میز محکم، گوشه دیوارهای داخلی ساختمان و یا کنار ستون ها و راهروهای کم عرض پناه بگیرید. اگر در راه پله بودید، هرگز به سمت بالا یا پایین حرکت نکنید بلکه همانجا بنشینید و از سر و گردن خود محافظت کنید. هرگز از آسانسور استفاده نکنید، حتی اگر در آسانسور بودید در اولین فرصت ممکن از آن پیاده شوید و خارج پناه بگیرید.

 

 

  2- اگر هنگام زلزله خواب بودیم و با زلزله بیدار شدید: در سطحی از هوشیاری نیستید که توان حرکت فوری و رسیدن به نقاط امن را داشته باشید، پس همانجا بمانید و با استفاده از بالش، پتو و ... از سر و صورت و گردن خود محافظت کنید. توجه کنید که ایمن کردن محل خواب و تثبیت وسایل اطراف آن ضروری است.

 

 

   3- اگر هنگام زلزله در اماکن عمومی بودید: در صورت امکان در نقاط امن پناهگیری کنید. در غیر اینصورت از شیشه های ساختمان فاصله بگیرید و بصورت نشسته از سر و گردن خود محافظت کنید و به سمت درهای خروج هجوم نبرید.

 

    4- اگر هنگام زلزله در فضای باز بودید: به این نکته توجه کنید که سقفی بالای سر شما نیست تا خطر آفرین باشد، پس همانجا بمانید و از هر آنچه امکان سقوط دارد، مانند تیرهای برق، ساختمان های شیشه ای، تابلوهای تبلیغاتی و ... فاصله بگیرید.

 

   5- اگر هنگام زلزله در حال رانندگی بودید: هرگز تلاش نکنید به رانندگی ادامه دهید، چرا که در این حالت علاوه بر کاهش سطح هوشیاری، تسلط شما به خودرو نیز کاهش می یابد. خودرو را به سمت راست خیابان هدایت و متوقف کنید و برای اطلاع از اخبار، رادیو را روشن نگهدارید و منتظر اخبار دقیق بمانید.. اجازه دهید سمت چپ مسیر عبوری باز باشد تا امکان تردد خودروهای امدادی فراهم گردد.

   بعد از توقف لرزش ها

   - خونسردی خود را حفظ کنید، شیر گاز، آب و فیوز برق را قطع کنید، در صورت وقوع آتش سوزی در مهار آن کمک کنید و اگر امکان خاموش کردن آتش وجود ندارد محل را ترک کنید، تنها در موارد ضروری از تلفن استفاده کنید، لباس مناسب بپوشید، کیف نجات را بردارید و به سمت مراکز امن حرکت کنید، از خودرو استفاده نکنید.

   - مراقب پس لرزه ها باشید، رادیو را برای آگاهی از وضعیت اضطراری روشن نگهدارید، با نیروهای امدادی همکاری کنید، از دیوارها و اجسام ناپایدار فاصله بگیرید، مراقب کابل های برق رها شده و همچنین نشت گاز از لوله های شکسته باشید، از انتشار شایعات بپرهیزید، از تردد و تجمع غیر ضروری در مسیرها، محل حادثه و مراکز امداد خودداری کنید.

   - از آب و غذای خود استفاده کنید، از ورود به مکان های آسیب دیده خودداری کنید، به شایعات توجه نکنید، از خوردن و آشامیدن مواد غذایی غیر مطمئن پرهیز کنید، در برقراری نظم و امنیت مشارکت کنید، بهداشت فردی و گروهی را رعایت کنید.

 

 

 

تهیه شده توسط گروه مدیریت بحران وبلاگ نجاتگر زندگی

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط داوود در تاریخ 1395/10/10 و 22:22 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شمو دوست عزیز ممنون از مطالب مفیدتون انشالله موفق باشید.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب سایت درچه حدی مطلوب وجالب است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 471
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 133
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 2,239
  • بازدید ماه : 4,641
  • بازدید سال : 41,238
  • بازدید کلی : 376,658